Similan Ilands, finding Nemo

9 december 2012 - Khao Lak, Thailand

Gisteren ben ik teruggekomen van twee dagen excursie naar de Similan eilanden. En als je dan denkt dat de kust en het strand bij Khao Lak mooi is, dan heb je duidelijk de Similan eilanden nog niet gezien, echt heel erg prachtig. De Similan eilanden zijn een groep van 9 eilanden voor de kust bij Khoa Lak in de Andamanzee. Te samen vormen zij een nationaal park. Rondom de eilanden kun je heel goed snorkelen. Ik heb allemaal tropische vissen gezien, waaronder idd Nemo (missie geslaagd), maar ook een eindje met een grote schildpad gezwommen, een zeeslag gezien, een hele grote zeester en een heleboel vissen in allerlei verschillende vormen, maten en kleuren. Heel bijzonder allemaal. Na de eerste dag varen en snorkelen overnachtte ik op een van de eilanden in een tent. Na drie uur 's middags gingen de mensen die het dagprogramma deden weer terug, waardoor er nog maar een klein groepjes op het eiland verbleef. Het was erg mooi om dan op het parel witte strand te zijn met uitzicht op een azuurblauwe zee, echt prachtig. 's Avonds kregen nog een kleine avondexcursie, waar we de nachtdieren te zien kregen, een grote krabsoort komt dan te voorschijn. Er gingen mega vleermuizen aan de bomen, die flying foxes worden genoemd. En na al dat moois bewonderd te hebben, mocht je proberen te slapen in je tent. Helaas proberen een hele mierenkolonie over mijn tent te lopen, maar gelukkig was er nog een andere tent vrij, want ik vond het niet zo'n fijn idee om daar in te moeten slapen. De volgende dag hebben weer twee snorkelexcursies gedaan, dat gelukkig met een wat kleiner gezeldschap was dan de vorige dag. Ik was erg blij dag ik voor twee dagen geboekt had en niet voor een dagje. Weer hele mooie dingen gezien. Helaas is het koraal bij al deze eilanden erg beschadigd. In 2010 is de watertemperatuur een tijd boven de 30 graden celsius geweest waardoor het koraal sterft. Rond de zeventig procent van al heel koraal is daardoor afgestorven, wat duidelijk te zien is. Erg jammer, zelfs nu is het water nog rond de zevenentwintig graden en het koraal groeit slechts heel langzaam. Toch is er nog meer dan genoeg te zien.
Ik heb weer een aantal leuke mensen leren kennen, een chinees meisje, die nu in Australie woont en werkt en een stelletje, bestaande uit een spaanse dame en een nederlandse jongen, die nu samen in frankrijk wonen. Erg gezellig. Verder waren er veel Russen.
Nu ben ik weer terug in Khao Lak, waar ik de komende dagen weer heerlijk aan het strand ga liggen, totdat ik van Phuket naar Bangkok vlieg en daar na weer naar huis.
Het einde komt langzaam in zicht....